Marketing

Wat is B2B marketing en hoe kan u erbij geholpen worden?

Marketing is waarschijnlijk een algemeen bekende term. Maar misschien zegt B2B je niet direct iets. Het is namelijk een afkorting die staat voor business to business. Dat betekent van bedrijven aan bedrijven. Er zijn namelijk bedrijven die specifiek alleen zakendoen met andere bedrijven en dus niet met particulieren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan groothandels, zakenbanken en sommige productiebedrijven. Wanneer er een verkoop van producten of diensten van een bedrijf aan een ander bedrijf plaats vindt is ook de marketing erg belangrijk. De doelmarkten zijn namelijk kleiner, maar de totale waarde van een bestelling is vaak veel hoger dan die van particulieren. 

Verschillende fases

Om deze doelgroepen te bereiken is het belangrijk dat er een goede B2B marketing wordt gebruikt. Nu we weten wat B2B marketing is, vraagt u zich als webshop eigenaar of medewerker van een bedrijf misschien af hoe u deze marketingstrategie dan kunt toepassen. Om te beginnen is het belangrijk om ervan bewust te zijn dat er momenteel een stevige verschuiving plaats vindt naar de onlinewereld. Er zijn bedrijven die u hiermee kunnen helpen. Zij kunnen dan helpen met het opzetten van een goede online marketingstrategie. Dat begint vaak met een kennismaking, ze moeten het bedrijf goed leren kennen. Hierbij leren ze veel over de waarde van het bedrijf, de doelgroep en ambities. Dit is belangrijk om u verder te kunnen helpen en aan uw wensen te voldoen. Vervolgens wordt de huidige situatie geanalyseerd. Dit lijkt misschien een beetje saai maar is heel belangrijk om het zoekgedrag in beeld te brengen. 

Uitvoering van de B2B marketing

Vervolgens wordt er een plan van aanpak opgesteld, dit wordt gedaan met de kennis die in de analysefase is opgedaan. Er blijkt soms namelijk dat er wat dingen ontbreken in de online marketing, hier kan dan aan gewerkt worden. Vervolgens is het tijd om dit plan te gaan implementeren. Dit vinden veel bedrijven vaak de leukste maar ook een hele spannende fase. Nu wordt de B2B marketingstrategie namelijk ook echt uitgevoerd. Dit is gelukkig vaak niet waar de hulp stopt. Er wordt namelijk tijdens het traject goed opgelet en constant geanalyseerd of dit wel de manier is. Er kan dan aan de hand van nieuwe data ook nog wat dingen worden bijgestuurd. Deze data wordt ook verwerkt in tussentijdse resultaten. Dit is heel handig om goed op te hoogte te blijven van de B2B marketing. Veel bedrijven hebben hier namelijk belang bij en kunnen som ook wel wat hulp gebruiken bij het toepassen hiervan. 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *