digital-marketing
Marketing

Wat heb je nodig voor Google Shopping?

Meer bezoekers – en conversies – binnenhalen. Wanneer je een webshop bezit, is de keuze voor Google Shopping waarschijnlijk snel gemaakt. Met deze dienst krijgen de gebruikers van de wereldberoemde zoekmachine – of websites die daarop aangesloten zijn – namelijk jouw product te zien. Dat is effectiever dan alleen tekst. Maar wat heb je precies nodig om op deze manier te kunnen adverteren? De specialisten van B&S Media leggen je het uit.

1. Een productfeed

Om via Google Shopping te kunnen adverteren, moet je allereerst een productfeed (laten) aanmaken. Dit is een bestand, waarmee je jouw productinformatie op een overzichtelijke manier met het advertentieprogramma van Google deelt. Hoe gedetailleerder de input, hoe beter. De meeste CMS-systemen kunnen deze productfeed zelf voor je aanmaken. Door deze aan Google Ads te koppelen, weet je zeker dat alle wijzigingen – zoals: prijs en voorraad – bij de eerstvolgende upload worden meegenomen.

2. Een account bij Google Merchant Center

Als online adverteerder heb je ongetwijfeld al een account bij Google Ads aangemaakt. Om van Google Shopping gebruik te kunnen maken, heb je echter nog een Google-account nodig. Namelijk: een bij de Google Merchant Center. Op deze plek kun je jouw productfeed uploaden. Zo heb je alle productinformatie op een plek. Ook biedt deze marktplaats jou de mogelijkheid om jouw productfeed te optimaliseren. De informatie, die in de Merchant Center opgeslagen is, wordt vervolgens naar Google Shopping doorgelust.

3. Een campagne

In de vorige stap heb je jouw productfeed bij de Merchant Center van Google ingeladen. Het is nu tijd om de campagne op te zetten. Dit doe je binnen Google Ads. Hierbij werk je niet met zoekwoorden. Google bepaalt namelijk zelf – met informatie uit jouw productfeed -, wanneer een bepaalde advertentie vertoond moet worden. Hierbij zijn de prijs van het product, de afbeelding en de productbeschrijving bepalend voor jouw succes.

Het opzetten van een advertentie binnen Google Shopping is niet moeilijk. Er gaan echter een paar belangrijke stappen aan vooraf. Hoewel je dit prima zelf kunt doen, wordt er vaak gekozen om het proces uit te besteden. Online marketeers – zoals bij B&S Media – hebben het namelijk zo voor je gepiept. Neem gerust contact met ons op!