Zakelijk

Voorbereiding: de sleutel naar succes wat functioneringsgesprekken betreft!

Het voorbereiden en uitvoeren van functioneringsgesprekken kan een van de meest uitdagende taken zijn voor elke manager. Het is moeilijk om een beoordeling te geven die de emotionele en interpersoonlijke dynamiek behoudt en tegelijkertijd de complexe, doelen die in de meeste functioneringsgesprekken aanwezig zijn in balans brengt. Bij het houden van een functioneringsgesprek gaat het om het stellen van vijf vragen.

Wat is het doel van het gesprek?

Voordat je begint met het opstellen van een beoordeling, moet je je doelstellingen voor het gesprek in overweging nemen en evalueren hoe deze doelen met elkaar in overeenstemming of tegengesteld aan elkaar kunnen zijn. Het doel kan zich richten op de prestaties van het individu op het werk, interpersoonlijke interacties, organisatorische burgerzin, aanwezigheid van leidinggevenden of een combinatie daarvan. Deel een concept beoordeling met een vertrouwde collega, baas, mentor of coach en vraag hen of de beoordeling die je hebt geschreven in lijn is met de doelen die je probeert te bereiken.

Ligt de focus op gedrag, persoonlijkheid of beide?

Sommige managers geloven dat het opzetten van een individu voor succes vereist dat men zich concentreert op gedrag; andere managers denken dat het om karakter of persoonlijkheid gaat. Er zijn voor- en nadelen aan beide benaderingen. Het is nuttig om te proberen een balans te vinden tussen de gedragsaspecten van hoe iemand presteert en het algemene gevoel of de indruk die anderen van hem krijgen. Als de beoordeling die je hebt opgesteld alleen verwijzingen bevat naar specifieke gebeurtenissen of werkproducten, wil je misschien wat samenvattende of holistische feedback toevoegen. Omgekeerd, als de beoordeling te algemeen is, is het nuttig om te verwijzen naar specifieke gebeurtenissen of producten.

Sla je de juiste toon aan? 

Het is gemakkelijk om te positief of te negatief te zijn in een beoordelingsgesprek. Soms neemt een medewerker die het moeilijk heeft de boodschap weg dat alles goed gaat in zijn werk, soms denkt een goede werknemer dat je teleurgesteld bent over hoe goed het gaat. De toon van de stem, de gezichtsuitdrukking, de non-verbale communicatie en de emotie zijn van groot belang in een beoordelingsgesprek.
Kijk eens op all4people.nl voor meer tips over functioneringsgesprekken en een eventueel outplacement traject.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *