Geen categorie

Beginnen als ZZP’er

Iedereen kiest wat voor werk hij/zij wilt gaan doen. Wil je een kantoorbaan? Wil je continu buiten aan de slag? Wil je juist alleen werken of wilt u omringd worden door veel collega’s? Je staat vrij om zelf de keuze te maken, mits je uiteraard geschikt bent voor de functie. Je kunt bijvoorbeeld ook starten als ZZP’er, een toffe keuze. Echter, er gaat wel een hoop op je afkomen nu. Hierin vertel ik even kort waar je allemaal aan moet denken als je begint.

De instanties

Als je begint als ZZP’er moet je ingeschreven worden bij de KvK, ook wel de Kamer van Koophandel. Hierin staan vragen over uw bedrijf en de verwachtingen qua omzet en kosten. Er moet dan digitaal een afspraak worden gemaakt, vaak duurt dit twee tot drie weken. De KvK meld u ook direct aan bij de Belastingdienst, daar hoeft u verder niks voor te doen. Vervolgens kunt u een zakelijke bankrekening openen. Het openen van een zakelijke bankrekening is niet verplicht, maar wel aan te raden. Tip: doe dit bij een bank waar boekhoudsoftware mogelijk is. Zo kunt u de boekhouding een stuk makkelijker bijhouden. Zo regelen wij dat ook bijvoorbeeld bij BVR Advies

Begin met de administratie

Wanneer je dit vanaf het begin af aan op orde hebt, dan hoeft u zich later veel minder zorgen te maken. Zorg dat je een map klaar hebt liggen met gegevens documenten die u regelmatig nodig hebt en zorg ervoor dat je er ook makkelijk bij kunt. Het uitreksel van de KvK en uw identiteitsbewijs zijn van groot belang. Bewaar alle bonnetjes en facturen zo vroeg en zo goed mogelijk. Alle zakelijke kosten moet u in de administratie opnemen, hierdoor heeft u minder inkomstenbelasting. Weet u nou dat u van te voren slecht bent in dit soort zaken? Kom dan langs bij ons administratiekantoor in Tiel.